"Vakantie"

14 juni 2016 - Palermo, Italië

Lieve allemaal,

Mijn laatste twee weekjes in het prachtige Sicilië zijn inmiddels ingegaan. Ik heb de afgelopen weken zo ontzettend kunnen genieten van dit eiland dat ik het echt ontzettend jammer vind dat het nu al bijna voorbij is, al heb ik natuurlijk ook heel veel zin om iedereen thuis weer te zien! Zoals jullie allemaal waarschijnlijk allang denken ga ik deze week eindelijk toegeven dat ik hier schaamteloos vakantie heb gevierd in plaats van studeren. Na de Eolische eilanden vorige week heb ik zowaar twee dagen gewerkt, maar woensdag avond kwam Roos al op bezoek en heb ik 'helaas' mijn studie even op een laag pitje moeten zetten.

Vorige week maandag avond, na toch een dagje studeren, heb ik afscheid moeten nemen van Cris, die naar familie in Spanje ging. Om dat te 'vieren' hebben we eerst met zijn allen pizza gegeten en daarna een wijntje gedronken op zijn dakterras. Dinsdag heb ik weer de hele dag gestudeerd en 's avonds met Franzi, een Duits meisje dat op de Eolische eilanden was, een drankje gedronken. Woensdag ochtend en middag heb ik weer hard gestudeerd en het huis even gepoetst, want Roos kwam 's avonds al. Woensdag avond, toen Roos was geland, hebben we eerst heerlijk pizza gegeten en bijgekletst met een glaasje Aperol-Spritz (lekker Italiaans). Donderdag heb ik weer een tour van Palermo gegeven. Heerlijk om weer bevestigd te krijgen dat ik de weg hier echt ken en me genoeg in de stad heb verdiept om een goede rondleiding te geven. We zijn ook nog even naar de Botanische tuinen geweest voor wat rust in de drukke stad, heerlijk! Hoewel de lucht een beetje rommelde en er onweer was voorspeld bleef het gelukkig droog. Na wat gedronken te hebben en ons te hebben opgefrist zijn we ergens Aperitivo gaan eten/drinken, omdat we allebei niet zo'n honger hadden. Daarna hebben we nog een drankje gedronken met Emily en Florie, meiden die vorige week ook op de Eolische eilanden waren.

Vrijdag zijn Roos en ik met de trein naar Cefalù gegaan, na een uurtje vertraging met de trein, om in heerlijk zonnig weer lekker door het stadje te slenteren, een beetje rondom de stadsmuur over rotsen te klimmen en daarna heerlijk af te koelen in de zee. Het water was echt heerlijk verkoelend (wat behoorlijk nodig was met 27 graden en zonnig), dus met heel veel tegenzin gingen we er op tijd uit om de trein te halen, want Maartje zou 's avonds in Palermo aankomen. Na een beetje stress om te douchen omdat Maartje's vliegtuig meer dan een half uur te vroeg was geland zijn we heerlijk gaan uit eten in een heel schattig straatje. Nadat we nog ergens een cocktail hadden gedronken zijn we redelijk op tijd naar bed gegaan, want zaterdag ochtend gingen we onze auto ophalen voor een kleine roadtrip!

Na een wandeling van een dik half uur zaten we in onze schattige Fiat Panda, Maartje achter het stuur, die als een ware Italiaanse met het verkeer meescheurde. Genietend van het landschap reden we eerst naar San Vito lo Capo, een klein stadje op het Noord-Westelijke puntje van Sicilië. Daar hebben we in de meest prachtige blauwe zee gezwommen, maar helaas was het strand erg druk, dus we zijn vrij snel weer doorgereden via de Westkust naar het zuiden, met nog wat strand-stops om uiteindelijk ons Hotel te bereiken. Omdat het nog vrij vroeg was zijn we eerst doorgereden naar de zoutpannen (waar ze dus zeezout winnen); een slimme zet want we vonden een heel leuk restaurantje onder de molen van de zoutpan, waar we echt heerlijk hebben gegeten met een prachtig uitzicht en zonsondergang.

Zondag ochtend zijn we terug gereden naar de zoutvlaktes om het museum te bezoeken. Heel erg leuk, we kregen een tour van een van de kinderen van de oude (zout-)molenaars die ontzettend veel wist te vertellen. Iets later dan we hadden gedacht reden we dus weer verder naar het zuiden richting Marsala, waar alles dicht was en daarom een beetje teleurstellend was. Na een toeristische route langs vervallen dorpjes met erg veel vuilnis hadden we bij het volgende stadje erg veel behoefte om terug de natuur in te gaan. Hoewel Mazara del Vallo een leuker stadje was hadden we het vrij snel gezien, dus zijn we via Corleone en weer door de prachtige natuur teruggereden naar Palermo, waar we 's avonds met bier, pizza en voetbal onze roadtrip afsloten.

Maandag, gisteren dus, hebben we eerst onze auto (schadevrij, goedzo Maartje!) teruggebracht en daarna lekker door Palermo geslenterd, koffie gedronken, gelucht, wat dingetjes bezocht en vooral heerlijk van het zonnetje genoten wat we zondag nauwelijks hadden gezien. Helaas was onze vakantie rond vijf uur afgelopen toen Maartje en Roos terug moesten naar het vliegveld, dus heb ik thuis de rommel opgeruimd, geskyped en ben ik daarna voetbal gaan kijken met de Braziliaanse jongens. Forza Azzurri!

Vandaag is weer een studiedag, net als de komende paar dagen (terwijl het donderdag 39 graden wordt!!), want vrijdag komt Lotte al op bezoek! Jippie! Weer vakantie vieren, hahaha! Volgende week zal dus wel zo'n beetje mijn laatste verslag worden en dan ben ik alweer thuis, dus kan ik met goed recht zeggen:

Tot snel allemaal!

Liefs,Emmy