Nieuwe vrienden, Mount Ulriken en vreselijke spierpijn.

9 augustus 2015 - Bergen, Noorwegen

Lieve allemaal,

Hopelijk hebben jullie de weg naar mijn nieuwe blog kunnen vinden. Zoals ik al zei, mijn oude reisverslag kan de foto's niet meer aan. Als jullie automatisch bericht willen krijgen van een nieuw verslagje moeten jullie je zelf weer even voor de mailinglijst aanmelden!

Zoals ik in mijn vorige reisverslagje al duidelijk probeerde te maken, deze week stond heel erg in het teken van kennismaken. Inmiddels heb ik alle medestudenten van mijn studie ontmoet. Allemaal ontzettend aardig, gezellig, grappig en heel cultureel divers! Bij het etentje in het 'Chinese' restaurant was het ontzettend gezellig. Uiteindelijk gingen we rond 11.00 allemaal naar huis. Met Monika en Lize ben ik toen nog wat gaan drinken want we waren niet echt moe en, in tegenstelling tot de anderen, konden wij gewoon naar huis lopen.

Het is ontzettend leuk om zoveel verschillende verhalen van verschillende culturen te horen. Tot nu toe klikt alles nog heel goed!

Donderdag begon officieel het introductieprogramma. Ik dacht dat we dus de hele dag bezig zouden zijn, maar we kregen een kort praatje met informatie over het aanmelden voor vakken en collegekaart ophalen (en gratis lunch!) en konden toen weer gaan. Om de tijd te doden ben ik met Jonas, Davood, Miriam, Monika en Yokei koffie gaan drinken in de stad. 'Heerlijke' Noorse filterkoffie, veel te sterk en niet te drinken, haha! Daarna zijn we een heuvel opgelopen om te genieten van het fantastische uitzicht en om flink natgeregend te worden. Nadat ik boodschappen had gedaan ben ik de heuvel naar mijn huis opgeklommen, lekker gekookt en optijd naar bed. Al die eerste indrukken zijn best vermoeiend!

Vrijdag was het weer eindelijk omgeslagen: Zon! Na weer een korte introductieactiviteit, waarin duidelijk werd dat de introductie pas maandag echt begint, konden we genieten van het prachtige weer. Dus, weer terug naar Bryggen, de historische huisjes uit de Hanze-tijd, om eindelijk wat zon-foto's te maken. Daarna zijn we met zijn allen lekker van het zonnetje gaan genieten in een park. 's Avonds ben ik met Monika naar Miriam gewandeld, die halverwege een van de heuvels rondom het stadscentrum woont om te genieten van de prachtige zonsondergang. Toen de zon eenmaal onder was koelde het wel flink af en zijn we binnen verder gaan kletsen.

Gisteren hadden we als EMSD-groep onze eerste excursie gepland: Mount Ulriken, de hoogste berg rondom Bergen, beklimmen. Eerst wandelden we met de 'stadsmensen' en 'busmensen' naar Haukelandsbakken, een studentencomplex aan het begin van de klim om wat boodschappen te doen en spullen te droppen. Daarna zijn we samen met de studenten die daar wonen de berg opgeklommen. In het begin ging het prima, normale weg die wel wat steil liep. Daarna begon het moeilijkere gedeelte, klauteren over stenen waar water tussendoor stroomde. Prachtig om te zien en veel mooie uitzichten onderweg, maar ook ontzettend zwaar. De stenen waren soms behoorlijk glad. Uiteindelijk heeft iedereen toch de top gehaald. Het uitzicht was echt elke seconde van de zware klim en alle spierpijn van vandaag (en dat wil wat zeggen!) waard. Zie foto's. Onbeschrijflijk mooi. Een deel van de groep ging via gondels terug naar beneden, maar ik heb mezelf naar beneden gebikkeld. Een paar flink steile stukken en heel wat geklauter, en, oké, ik geef het toe, een drietal prachtige schuivers, maar wederom een fantastisch uitzicht. Waar berg op voor mijn gevoel uren duurde was de afdaling erg snel, binnen een uurtje waren we beneden!

's Avonds hebben we met zijn allen gegeten in Haukelandsbakken. Lekker Noors, aardappels met gerookte zalm. Na nog wat veel te dure maar zwaar verdiende biertjes te hebben gedronken zijn Monika, Miriam en ik weer naar huis gelopen. Lekker slapen!

Vandaag dus maar lekker rustig aan. Zometeen even de badkamer poetsen, daar zijn mijn mannelijke huisgenoten niet zo van, maar ik vind het toch wel tijd worden!

Tot snel!

1. Jack:
    9 augustus 2015
    Hoi Emmy,
    Dat verklaart mijn vraag op je oude reisblog.
    Maar het is interessant en de foto's vind ik prima.
    Grtz.
  2. Toos:
    10 augustus 2015
    Hoi Emmy,

Je schrijfstijl is prachtig. Ik leef me helemaal in als ik het lees.
    Dit gaat weer een prachtige periode worden denk ik zo. Geniet er maar goed van.

Groetjes,
    Toos