Sneeuw, zon en regen

16 augustus 2015 - Bergen, Noorwegen

Lieve allemaal,

Mijn vorige verslagje is alweer een week geleden, wat vliegt de tijd hier! Na een luie zondag vorige week waarin ik 's avonds met Monika lekker film heb gekeken naar deze luie zondag waar ik wéér filmavondje heb, al bijna een ritme gevonden dus!

Ik heb weer een druk weekje gehad, waarin ik vaak letterlijk alleen even thuis was om wat eten naar binnen te duwen. Maandag ben ik even langs het toeristenbureau gegaan voor wat foldertjes en heb ik nog even wat laatste dingen geregeld voor mijn telefoon. Voor smsjes en telefoontjes kunnen jullie me bereiken op +4746866156. Daarna begon de introductieweek. We werden als internationale studenten in groepjes van 6 bij Noorse studenten ingedeeld. Aangezien wij onszelf al wegwijs hadden gemaakt in Bergen was deze 'meeting' echter heel snel voorbij. Samen met de internationale studenten van mijn introductiegroepje hebben we gegeten en daarna hebben we ons aangesloten bij de Noorse preparty, ofwel Vorspiel - een grap die de Latino's niet echt begrepen...

Het feestje was niet echt super, te kleine ruimte en de Noorse studenten waren op een paar na niet echt dapper genoeg om een gesprek aan te knopen met buitenlanders - totdat ze genoeg gedronken hadden. De stereotypes werden bevestigd met de bakjes met Snus - nicotinezakjes die je onder je lip stopt - waar alle Noren druk mee bezig waren zodat ze goedkoper én binnen kunnen eh, tja, hoe noem je dat? Snussen? Daarna nog geprobeerd naar de stad te gaan, maar er stond een enorme rij en het regende, dus met de internationals maar zelf naar een kroeg gegaan, waar we een verrassend leuk gesprek hadden met twee Noorse professoren.

Dinsdag was de officiële opening van het Academisch Jaar, best een happening schijnbaar, want de Noorse premier was ook uitgenodigd. In het park naast mijn huis was een podium opgebouwd waar de Premier en de Rector van de universiteit zouden speechen. Gekke Bergenaren, podiums in parken als het bijna gegarandeerd regent! Dat deed het dus ook. Met paraplu's en regenjassen in het drasserige gras hebben we het welgeteld 10 minuten volgehouden. De speeches waren in het Noors en de ondertiteling was van veraf niet te lezen, dus zijn we naar binnen gevlucht en lekker thee gaan drinken. Eerst in mijn huis (Emmy's Club, zoals Monika het heeft gedoopt) en later bij Ginevra, een Noors-Italiaanse medestudent. 's Avonds op tijd naar bed, want woensdag stond er weer een hike op het programma, dit keer naar Voss.

Om 7.53 de trein, vroeg op dus! Na een mooie treinreis kwamen we in Voss, waar het toch iets bewolkter was dan gedacht. Na even bij de lokale VVV te hebben gechekct of de wandeling die we wilden doen veilig was (Regel 1 bij wandelen in Noorwegen: Check of het weer goed is; Regel 2: Informeer iemand waar je bent). Daarna begonnen we aan een wandeling van meer dan 5 kilometer naar het startpunt om vervolgens een prachtige route van zo'n 10 kilometer omhoog te hiken. De tocht was qua steilheid heel wat makkelijker dan Ulriken, maar op sommige stukken toch flink glad. Een Ethiopische medestudente die mee was had het op haar laarsjes toch erg moeilijk. Hoewel het weer niet fantastisch was hadden we geweldig uitzicht en voor Mekdem, het Ethiopische meisje, I-Chun en Christopher was het de eerste keer dat ze sneeuw zagen! Na een kort ijs/sneeuwballengevecht bij het eerste beetje sneeuw waar we bij konden, wat lunchstops en een stukje lopen over de gletcher waren we dicht bij de top van Lønahorgi. Het weer verslechterde echter, dus hebben we ons maar omgedraaid en zijn we naar beneden gelopen, waarbij we ook stukken over pistes heen moesten.

Eenmaal terug in Bergen snel even gegeten en gedoucht en daarna wéér een heuvel opgeklommen. Er zouden veel vallende sterren te zien zijn dus Monika, Jo en ik besloten halverwege Fløyen Bergen by Night en vallende sterren te gaan spotten (dat laatste mislukte overigens).

Uiteraard was donderdag een dag die in het teken stond van spierpijn, na woensdag meer dan 35 kilometer gelopen te hebben. Er stond een orientation meeting van het System Dynamics programma op de planning waarbij we wat informatie kregen ter voorbereiding voor morgen en de professoren leerden kennen. Alles klonk heel interessant, al werden we wel gewaarschuwd dat het sociale leven nogal wat te lijden kreeg van deze studie. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus donderdag besloten we met het grootste deel van de EMSD-studenten op stap te gaan. Na eerst genoten te hebben van een concert van het Bergens Philharmonisch orkest wat buiten een gratis optreden gaf (en het weer was fantastisch!) zijn we naar een multicultureel centrum voor studenten gegaan. Er was vanalles te doen, Noorse cabaret, bordspellen, gratis hotdogs en een DJ, waar we met zijn allen een goed geslaagd feestje hebben gemaakt.

Vrijdagochtend uitslapen en 's middags een bijeenkomst met de coördinatoren van het EMSD programma. Na nog meer informatie waren we om 3 uur vrij. Met het fantastische weer konden we lekker naar het 'strand' in Bergen. Geen zand en nauwelijks mogelijkheid om te zwemmen, maar de zon scheen, het was 27 graden en het uitzicht over de Fjorden was weer fantastisch. Omdat het weer zo goed bleef besloten we, net als alle Noren in het park, een wegwerpbbq te gaan halen en van het laatste beetje zon te genieten (sinds vrijdagavond regent het weer).

Zaterdag had ik met Britt en Mayk (die op vakantie waren hier) afgesproken om samen fløyen op te klimmen. Het regende flink, maar he, dat is Bergen! En het uitzicht bleef fantastisch. Daarna met zijn drietjes koffie gedronken en vervolgens lekker touristisch naar het Hanzemuseum in Bryggen gegaan, wat klein maar best interessant was. 's Avonds een pizzadiner gehad met Jo en Monika en vervolgens een langdradig potje risk dat uiteindelijk tot half 3 duurde - en wat ik helaas niet heb gewonnen.

Oeps, verslagje is een beetje lang geworden, zal volgende keer wat eerder updaten als ik veel te vertellen heb. Morgen beginnen eindelijk mijn colleges. Heb echt zin om weer iets concreets te doen te hebben dan alleen vakantie vieren en door Bergen zwerven! Tot snel allemaal!

Liefs

1. Trudy van Megen:
    17 augustus 2015
    Hoi Emmy, wat een mooie foto's , jij hebt eerder sneeuw als Ralph.