Aankomst in Palermo

22 februari 2016 - Palermo, Italië

Hoi lieve allemaal,

Een nieuwe reis - alweer, sorry, dit is voorlopig de laatste! ;) - dus ook weer tijd voor een nieuwe reeks verslagen zodat ik jullie allemaal op de hoogte kan houden van mijn leven in Palermo, Sicilië.

Afgelopen zondag, 21 februari was het zo ver, om 15.00 had ik mijn vlucht naar Palermo samen met Miriam met wie ik ook in Noorwegen heb gestudeerd. Na een gezellige lunch in Weeze met papa, mama, Suzanne en Ralph en het inchecken van de koffers was het tijd om afscheid te nemen en begon mijn avontuur 'echt'.

Na een goede vlucht kwamen we rond 18.00 aan in Palermo, waar mijn koffer uiteraard weer als laatste van de band rolde. Op weg naar de bus kregen we het aanbod een taxi te delen met een paar Duitsers, dus al snel waren we onderweg. Het landschap op Sicilië is werkelijk prachtig. Veel bergen, prachtige bomen en planten, heerlijk typische Italiaanse huisjes... Tot nu toe zijn de stereotypes wel waar! Eenmaal afgezet met de taxi moesten we nog een stukje lopen naar ons AirBnB voor de eerste paar dagen. Met twee meiden en vier koffers was dat nog een behoorlijke uitdaging, maar na wat verdwalen en wat rondvragen vonden we het toch. Een ontzettend leuk appartementje met alles wat we nu nodig hebben. Als het bureaus had gehad hadden we misschien hier kunnen blijven, maar er moet gestudeerd worden natuurlijk!

Nadat we ons een beetje gesetteld hadden zijn we op zoek gegaan naar wat te eten. Aangezien het zondag was was er veel dicht, maar we vonden een leuk barretje in de buurt van ons appartementje waar ze nog Apperitivo serveerden, dat is een glas wijn met wat te eten erbij. We kregen een groot bord met verschillende soorten vlees, salade, brood en kaas, smullen! Buiten op het terras (bij een warmtekachel, zo warm is het hier nog niet), met uitzicht op een of andere ruïne en de haven van Palermo, omringd door Italianen en met een lekker glas wijn... La vita è bella!

Vanmorgen werd ik al vroeg wakker; ik had mijn gordijn niet goed genoeg dichtgemaakt en het zonnetje stroomde naar binnen! Na een ontbijt met een kop thee en wat biscuitjes die nog hier stonden zijn we een beetje door de stad gaan slenteren. Prachtige oude gebouwen, typisch Italiaanse balkonnetjes, scooters en auto's; een heerlijk georganiseerde chaos. Na een korte zoektocht vonden we ook het gebouw van de universiteit waar we een afspraak hadden voor onze studentenkaart. Met een Italiaans half uurtje vertraging werd ons alles uitgelegd en kregen we een lijst met appartementen en, heerlijk Italiaans, leuke restaurantjes.

Eenmaal buiten gingen we op zoek naar wat te eten: Arancina, typisch Palermo-streetfood, een gefrituurde bal van rijst gevuld met ragout, echt heerlijk, ook al klinkt het een beetje raar. Daarna hebben Miriam en ik boodschappen gedaan. Wederom heerlijk stereotypical; bijna 1/8e van de winkel (die echt gigantisch was) was aan pasta gewijd. Nadat we de boodschappen thuis hadden gebracht en online appartementen hebben bekeken en mailtjes gestuurd naar huisbazen. Nu even afwachten, maar we hebben begrepen via de universiteit dat ze altijd wel iets hebben. Daarna ben ik even een rondje gaan wandelen langs de haven, ik kan jullie tot dusverre geruststellen, Palermo is niet ontzettend gevaarlijk en ik heb nog geen maffia gespot. Ik ben wel gewaarschuwd voor tasjesdieven en sommige straten zien er inderdaad een beetje dubieus uit, maar tot nu toe zijn de Italianen ontzettend vriendelijk!

Ik houd jullie op de hoogte, tot heel snel!

Liefs,

Emmy

1. Familie Janssen:
    Goed begonnen Emmy!
    We blijven je verhalen volgen, eenheel fijne tijd in Palermo gewenst!

Groetjes,

Jos, Ans, Nosh, Ruben, Merijn
  2. Jack:
    22 februari 2016
    Dat klinkt al uitstekend Emmy.
    Ben benieuwd wat we nog allemaal te horen (en zien?) krijgen.

Grtz.

Jack
  3. Krisje:
    Hee Ems,

Klinkt heeeerlijk daar! Leuk om al wat van je te horen zo snel. Ben benieuwd naar al je verhalen :) Succes met het vinden van jullie appartement. Welke weekenden heb je nog vrij voor een bezoekje? ;)

Liefs