Agrigento

9 maart 2016 - Palermo, Italië

Buongiorno a tutti!

Het gaat goed hier in Italië! Ik ben inmiddels al weer bijna een week verder en wat vliegt de tijd toch weer. Ik moet ook zeggen dat ik het best druk heb gehad, niet Bergen-druk, maar wel wat meer werkdruk als ik had verwacht van de Italianen :).

Mijn intensieve cursus Italiaans van 20 uur per week bovenop studeren kost toch wel wat tijd en het feit dat ik voor mijn college van morgen 14 heel erg lange artikelen moest lezen maakte het toch wel een week van binnen zitten en studeren.  Niet dat dat zo heel erg is, het weer in Palermo is lichtelijk teleurstellend. Mijn kofferinhoud was niet echt voorbereid op een paar weken minder dan 20 graden, en vandaag is het er zelfs maar 10! Heb ik even spijt dat ik mijn dikke sjaal niet heb meegenomen! Ook leuk fun-fact, het regent hier geregeld. Iets waar ik, maar ook de ontwerpers van de stad geen rekening mee heb gehouden. De prachtige oude straatstenen worden echt een ijsbaan!

Gelukkig was er wel nog wat tijd om te ontspannen deze week! Zaterdag ben ik, zoals ik al aankondigde, met een bus van de taalcursus-organisatie naar Agrigento gegaan. Een niet al te aantrekkelijke stad, maar wel dicht bij de zee en met de grootste opgravingen van Griekse tempels buiten Griekenland. Zaterdagochtend om half 9 zou de bus al gaan. Dat werd, volgens goed Italiaans gebruik half 10, waardoor we de Valle Dei Templi (zo heet dat ding) niet echt uitgebreid rustig door konden wandelen. Wat we ervan zagen was in ieder geval heel mooi! (zie foto's). Daarna zijn we nog even doorgereden naar het strand. Ook al was het absoluut geen strandweer, bij de kust van Agrigento ligt de Scala dei Turchi: een soort rots van kalksteen/mergel die tot een trap is uitgesleten. Echt geweldig mooi! Jammer dat het niet echt strandweer was daarbij, maar ik heb genoten.

Verder ben ik volgens goed Italiaans gebruik weer eens gaan uit eten met mijn studiegenootjes. Moet toch wat beter de kaart bestuderen volgende keer, want nadat ik vorige week al een keer per ongelijk iets met lever had geprobeerd had mijn gerecht dit keer milt erbij zitten. Bah! Daar heb ik maar vrolijk omheen gegeten, de rest was gelukkig heerlijk :D.

Nou, dat was mijn verslagje voor vanochtend. Ik zal even wat foto's uploaden en dan is het alweer tijd voor mijn Corso di Italiano!

Ciao e ci vediamo!

Liefs,