Alweer bezoek

18 november 2015 - Bergen, Noorwegen

Lieve allemaal,

November is echt de maand van het bezoek! Na een heerlijk weekendje met Suzanne was afgelopen weekend Maud (een van mijn ex-huisgenootjes uit Nijmegen) in Bergen. Weer een heerlijk weekendje rust! Aangezien ik zaterdag mijn deadline had was het ook écht even ontspannen, zonder studiedingen in mijn achterhoofd.

De rest van afgelopen week stond dan ook voornamelijk in het teken van die deadline. Mijn laatste vak is een projectvak en aangezien het hele vak maar 5 weken duurt licht het tempo hoog. Voor de geïnteresseerden: ik probeer een model te maken waarin ik de dynamiek van de vluchtelingenstroom naar Duitsland in kaart probeer te brengen en daarmee te kijken welk beleid binnen de dynamiek die ik in die 5 weken kan modelleren kan helpen om vluchtelingenstromen soepel te laten verlopen (dus zonder al te veel pieken). Klinkt spannend toch? :)

Verder ben ik vorige week dinsdag met een groepje mensen naar James Bond gegaan. Net als alle andere dingen is ook de bioscoop in Noorwegen een luxe-product, maar daar kreeg je wel een fijne bioscoop voor (papa zou op die stoelen in slaap zijn gevallen, zo lekker zaten ze!).

Vrijdag kwam Maud dus aan in Bergen. Omdat mijn college een uurtje naar achteren was geschoven had ik niet alleen tijd om Maud van de bus te plukken maar ook om samen, volgens Noorse vrijdagmiddagtraditie, grøtris (rijstepap) te gaan eten. Daarna heb ik Maud in het centrum van Bergen gelaten en ben ik braaf naar college gegaan. De weersvoorspellingen voor het weekend waren verschrikkelijk slecht, maar gelukkig bleef het vrijdagmiddag droog. 's Avonds toen ik er ook weer was werd de reputatie van regenachtigste stad van Europa echter waargemaakt. Na in een hagelbui boodschappen te hebben gedaan besloten we 's avonds maar lekker binnen te blijven, een filmpje te kijken en bij te kletsen.

Zaterdag, bijna een traditie met mijn bezoek, zijn we... Fløyen opgelopen! Hoewel het uitzicht nog steeds prachtig was waaide het verschrikkelijk hard en was het ook flink koud boven. Na snel even een foto te hebben gemaakt zijn we ook lekker binnen warme chocomel gaan drinken. Eenmaal beneden nog een rondje over de 'boeren'markt gemaakt, waar ze veel streekproducten verkopen (en je kan proeven!). 's Avonds zijn we lekker gaan uit eten bij een Zweeds restaurantje. Hoewel het niet heel sfeervol was binnen was het eten lekker en niet al te duur. Na nog een drankje zijn we naar Bryggen gelopen om nog even te genieten van het prachtige avond-uitzicht. Verdere avondplannen werden alleen weer verregend, dus zijn we lekker naar huis gegaan.

Zondag ochtend vloog Maud alweer terug, of ja, uiteindelijk 's middags door wat vertragingen, dus was ik weer alleen. Snel een beetje gestudeerd en met papa en mama geskyped, want ik was 's middags uitgenodigd om bij Shruti, een Indisch meisje van de Noorse System Dynamics groep, te komen lunchen/dineren. Het was heerlijk om weer een keer in een echt huis te zijn en geen studentenwoning. Het Indische eten en de gastvrijheid waren ook echt fantastisch en uiteindelijk gingen we pas rond half 10 weer naar huis.

Inmiddels is de collegeweek weer begonnen. De feedback op mijn eerste versie van mijn model is binnen en daar ga ik vanaf vanmiddag weer flink mee aan de slag.

Tot snel allemaal,

Heel veel liefs,