Suzanne op bezoek!

8 november 2015 - Bergen, Noorwegen

Lieve allemaal,

Oeps, wat vliegt de tijd in Noorwegen toch snel! Mijn laatste blog is alweer meer dan twee weken geleden, dus tijd voor een update! Inmiddels ben ik alweer ruim 3 maanden weg en heb ik dit weekend weer bezoek gehad van Suzanne!

Ik zal even snel wat vertellen over de afgelopen twee weken, niet dat er veel gebeurd is, want het was weer tentamentijd! Een aantal weken terug hadden Jo en ik weer een feestje van het bierfestival-vrijwilligersding, gratis eten én gratis biertjes en natuurlijk ook leuk om alle andere studenten die we daar hadden ontmoet weer te zien. Daarnaast ben ik met Monika aan het proberen Noorse huisvrouw te worden, we hebben al twee (niet al te goed gelukte) pogingen gedaan om Skølebrød te maken: een keertje werden het (lekkere) baksteentjes, de anderen vielen een beetje zwaar op de maag, maar wel lekker (vraag maar aan Suzanne)! Als het goed is heb ik straks wel een foto daarvan voor jullie!

Uiteraard hebben we ook film avondje gehad, al moesten we een zondag overslaan omdat ons tentamen op maandag voor de deur stond. Na meer dan drie uur schrijven stond ik lekker buiten in het zonnetje: mijn nieuwe vak begon woensdag 'pas', dus anderhalve dag vrij! Om dat te vieren hebben we met bijna al mijn medestudenten eerst aan een experiment van een PhD student meegedaan waar we echt voor betaald kregen, ka-ching! Daarna heb ik mijn kamer een beetje opgeruimd en gegeten, want om 8 uur hadden we weer after-tentamen borrel. Erg gezellig, al was om 12 uur het feestje voorbij, want tja, het is Noorwegen.

Dinsdag was een heerlijk vrij dagje om uit te slapen, een beetje van Bergen te genieten, en 's avonds een pizza party met mijn medestudenten, vooral heel erg gewaardeerd door de Italianen. Woensdag begon mijn nieuwe vak, en daarmee ook mijn laatste vak in Noorwegen. Het is een project, waarbij ik ga proberen de instroom van vluchtelingen naar Duitsland te modelleren. Hoe dat er precies uit gaat zien, geen idee, maar ik houd jullie op de hoogte. 's Avonds heb ik met mijn huisgenootjes een of andere Chinese soep met lam gegeten en wat nieuwe schoonmaak afspraken gemaakt. Ik heb namelijk een hele rits nieuwe huisgenootjes erbij. Op dit moment woon ik met (dezelfde) Chinese jongen en een Noors meisje, maar inmiddels ook met een nieuwe Zweedse jongen en twee nieuwe Zweedse meisjes, waarvan een een hond heeft. Ja, een hond, ik weet het, jakkie! Gelukkig blaft Moose, zoals het beest heet, niet al te veel en houd ze hem grotendeels op haar kamer, dus niet al te veel last van tot nu toe. Donderdag heb ik alweer aan mijn nieuwe vak moeten werken, en 's avonds weer aqua zumba en heb ik nog lekker gegeten met Jorge en Miriam.

Vrijdag was het dan eindelijk zo ver! Suzanne kwam op bezoek! Vrijdag ochtend heb ik eerst flink gepoetst, daarna college en 's avonds met Monika dus skøllebrød gebakken voor mijn bezoek. Om 23.00 uur ben ik Suus op gaan halen en wat waren we blij om elkaar weer te zien! Na flink wat geknuffeld te hebben zijn we door de échte Bergense regen weer naar huis gelopen om daar nog een gebakje te eten en bij te kletsen.

Zaterdag ochtend hebben we onszelf verwend met afbakbroodjes, hebben we onze spullen gepakt en besloten we van het goede weer te profiteren en Fløyen op te lopen. Het uitzicht was zoals gewoonlijk prachtig. We dachten er nog even aan om verder te wandelen naar een andere berg, maar het had vrijdag avond genoeg geregend om flink modderige paden te maken en we wilden ook nog naar Bryggen toe. Na een kleine pauze om te douchen en wat te drinken zijn we dus lekker de stad ingegaan. Het is wel duidelijk dat het toeristenseizoen voorbij is, want er waren erg veel dingen dicht, weinig mensen en de souvenirwinkeltjes sloten al tussen 4 en 5 uur. We besloten een beetje in de stad te blijven hangen zodat we Bryggen ook in het donker konden zien en aangezien het om vijf uur al zowat donker is was dat niet al te lang. Na nog een beetje te hebben geshopt en heel veel foto's te hebben gemaakt zijn we lekker naar huis gegaan, hebben we onderweg eten gekocht en zijn we thuis gaan eten en Harry Potter kijken; Bergen was inmiddels weer Bergen: regen!

Wonder boven wonder was het Zondag weer heerlijk weer, vrij koud, maar zonnig, dus hebben we nog een flink stuk gelopen om nog even van de stad te genieten. Na een warme chocomel zijn we nog even naar Bryggen gegaan. Thuis nog een laatste kopje thee en toen was het tijd voor afscheid. Snik, snik.

Nadat ik Suzanne op de bus had gezet ben ik naar huis gegaan en heb ik geprobeerd mijn bed te fixen, waar Suus en ik tijdens ons filmavondje samen doorheen zijn gezakt (oeps!). Een provisorische installatie met een oude luidspreker, wat plankjes en heel veel tape maar mijn bed staat, papa, je zal wel trots op me zijn! Inmiddels zijn Monika en Jo spaghetti Carbonara aan het maken, dus etenstijd! Ik zal mijn volgende blog wat sneller updaten!

Lieve Suzanne, nogmaals dankjewel voor je kort maar krachtige bezoekje! Ik denk dat jullie inmiddels wel weer bij zijn gepraat, dus tot volgende week!

Heel veel liefs,

Emmy

1. Dian:
    8 november 2015
    Ha Emmy!! Wat leuk om je verhalen te kunnen volgen en wat een prachtige foto's! Geniet er nog van :) veel liefs uit Spanje xx
  2. Trudy van Megen:
    10 november 2015
    Hoi Emmy,
    Wat leuk dat Suzanne is geweest, prachtig om die 2 gelukkige zusjes te zien stralen op die schitterende foto's!
    Succes het laatste blok!
    Gr. Wim & Trudy