Bezoek in Bergen!

21 september 2015 - Flåm, Noorwegen

Lieve allemaal,

Wat vliegt de tijd in Bergen toch snel voorbij. Inmiddels ben ik alweer zeven weken weg en heb ik mijn eerste tentamen erop zitten, een derde van mijn studietijd hier dus! Afgelopen week bestond dus ook voornamelijk uit studeren voor mijn tentamen van vrijdag.

Maandag avond heb ik een keer met wat huisgenootjes gegeten. Mijn Chinese huisgenoot had Hot Pot gemaakt; een typisch Chinees gerecht waarbij rauw vlees en rauwe groenten in een pot met een soort kokende soep worden gegaard. Tot mijn (en waarschijnlijk ook jullie) grote verrassing vond ik het Chinees eten echt lekker! En was het natuurlijk ook erg leuk om met stokjes te eten.

Woensdag avond was het weer tijd voor een studiepauze: er was een gratis concert van het Bergen Philharmonic Orchestra - dat heel beroemd schijnt te zijn, met een gastoptreden van een Spaanse gitaarspeler. Ik heb hier even een link bij gezet, want ik wil jullie even laten meegenieten van de klanken die die man uit zijn gitaar toverde. Als jullie tijd hebben, luister en geniet! https://www.youtube.com/watch?v=F1eE8YFC6aE

Verder bestond deze week - een beetje saai verhaal - uit studeren. Alleen en met vrienden, maar niks leuks over te schrijven behalve dat mijn tentamen goed ging!

Vrijdag na het tentamen kwam het grote lichtpuntje van de week, mijn eerste bezoek! Papa en mama zijn hier! Nadat ik ietsje te laat was om ze uit de bus op te vangen heb ik ze wel netjes naar hun hotel gelopen (op nog geen minuut van mijn huis, gezellig!), waar ik mijn Nederlandse voedselpakket (o.a. stroopwafels en drop) kreeg. Na een lekker kopje koffie in het hotel zijn we even toeristisch Bergen in gegaan: Bryggen verkennen en een heerlijk etentje bij de Fisketorget (vismarkt) met een zalmfilet die bijna weg zwom van versheid. Daarna zijn we met zijn drietjes naar mijn after-tentamenborrel gegaan, waar papa en mama kennis hebben gemaakt met mijn studiegenootjes.

Zaterdag ochtend heb ik mee ontbeten in het hotel. Ondanks het regenweer besloten we een wandeling te maken in Bergen en Fløyen op te lopen. Na flink wat regen, gepuf doordat het zo benauwd was en een aantal pauzes om van het uitzicht te genieten kwamen we boven. Lang konden we niet van het uitzicht genieten want het trok helemaal dicht van de mist. Snel naar binnen het restaurant in voor koffie, maar droog werd het niet! Na een tijdje zijn we maar gewoon naar beneden gelopen, allemaal gedoucht en naar de Tourist Information gegaan om plannen voor zondag te maken. Na een Fjordcruise te hebben geboekt hebben we lekker gegeten en daarna 's avonds gezellig in het hotel gekletst en gelezen.

Zondag ochtend, na weer een lekker luxe ontbijtje met papa en mama gingen we om 8.00 aan boord van de boot die ons de Sognefjord in zou brengen. Wat een prachtige tocht was dat! De boot ging heerlijk snel, het weer was goed en het uitzicht op de Fjorden in een woord fantastisch! Een paar keer naar binnen gegaan om wat op te warmen want het waaide flink, maar het was echt genieten. Om half twee kwam de boot aan in Flåm, waar we picknickten met Knekkebrød, wortels en een héél dure Chorizo worst (sorry papa, moest het toch even zeggen!). Daarna hadden we een uurtje om in het vreselijk toeristische Flåm rond te lopen voor we het treintje ingingen dat ons naar Myrdal om daar de trein terug naar Bergen te pakken. Een prachtig ritje over 20 kilometer spoor dat in 20 jaar gebouwd was dwars door, over en langs de Fjord-dalen rondom Flåm. Daarna met de trein terug naar Bergen, wat ook een prachtig uitzicht had, al waren we alle drie te moe om echt te kijken en te genieten.

Nadat we om 18.00 terug waren in Bergen hebben we even koffie gedronken en een restaurant gezocht. De Fish and Chips place waar we naar op zoek waren bleek óf verdwenen óf gesloten te zijn, dus hebben we pizza gegeten en zijn we weer naar huis gegaan om lekker te slapen.

Vandaag moest ik weer naar de universiteit om met mijn nieuwe vak te beginnen en zijn papa en mama Ulriken aan het beklimmen, ik wacht vol spanning tot ze terug zijn!

Tot snel allemaal,

Liefs, Emmy

1. Liset:
    23 september 2015
    Aah wat leuk Ems! Super veel plezier met je pap en mam, geniet ervan :)

Dikke kus uit Portugal