Noorderlicht en Fjordcruise

13 september 2015 - Bergen, Noorwegen

Lieve allemaal,

Weer tijd voor een update uit het prachtige Noorwegen. Dit weekend ben ik weer helemaal verliefd geworden op Bergen, zie foto's! Maar laat ik met het begin van de week beginnen.

Uiteraard flink studeren, dat verhaal kennen jullie inmiddels! De rendieren zijn gleukkig niet meer terug gekomen, al bleef de assignment uiteraard flink uitdagend. Aangezien ik aanstaande vrijdag tentamen heb ben ik ook begonnen met het studeren van de "System Dynamics Bible", zoals mijn professor het noemt: 1000 pagina's die, volgens de schrijver, 'slechts oppervlakkig het vakgebied van System Dynamics beschrijft'.

Deze week stond naast studeren ook in het teken van de Aurora Borealis, ofwel het Noorderlicht. Maandag avond had een van mijn studiegenoten de Aurora al gespot en stikjaloers als ik was was ik vastbesloten ook te gaan spotten. Dinsdag leken de voorspellingen erg goed, dus heb ik met Jorge, Jonas en Jo tot 11 uur de voorspellingen afgewacht: tevergeefs, geen Noorderlicht.

Woensdag avond heb ik met Lize gepicknickt in het park naast mijn huis. Na een hele dag studeren hadden we allebei behoefte aan wat frisse lucht, al werd het om half 10 toch echt té fris. Na een paar koppen thee om op te warmen ging Lize naar huis en ik naar bed. Toen ik er net in lag kreeg ik een berichtje, alweer Noorderlicht te zien en alweer gemist!

Donderdag avond, na tot zeven uur op de universiteit te hebben gezeten en aan een opdracht werken heb ik met Jo gegeten. We waren allebei veel te moe om überhaupt nog aan het Noorderlicht te denken, maar de volgende dag ontdekten we dat ze alweer gespot waren!

Vrijdag avond zat er dus maar een ding op: de hele dag voorspellingen in de gaten houden, flink warm aankleden en duimen dat we dit keer wel succes zouden hebben! Nadat ik om vier uur mijn assignment had ingeleverd ben ik naar Monika gegaan om mijn slaapzak in te ruilen voor een lekker stukje taart. Daarna thuis gegeten en snel naar de stad. Er was museum 'nacht' in Bergen, dus de musea waren tussen 6 en 12 open (en gratis), dus ben ik lekker cultureel verantwoord nog snel een museum ingegaan waar ze werken hadden van Noorse schilders waaronder Munch, best mooi en interessant, maar mijn interesse voor de Aurora won het van de drang meer museums in te gaan. Dus ben ik met Jo naar 'Bergen Beach' gegaan, wat totaal geen strand is maar wel een plek met weinig "lichtvervuiling" (vereiste om het Noorderlicht te spotten). Daar troffen we Monika, haar vriendinnen die op bezoek waren en Jorge. Na eerst genoten te hebben van de zonsondergang en twee uur wachten kwam er dan eindelijk iets over de heuvels!! Wauw, echt, ik kan met geen woorden uitleggen hoe magisch dat moment was! Al was het niet zo groen als het op de foto's lijkt, echt een kippenvel momentje! En een van de momenten waarop ik weer een beetje meer voor de charmes van Noorwegen viel...

Na een kort nachtje - wat het dus echt 100% waard was - was het tijd voor de Fjordcruise. Een studentenorganisatie had een goedkope boot en tocht geregeld naar Mo, diep in de Modalenfjord. De heenreis was prachtig en de Fjorden werden steeds smaller. Het dorpje Mo was niet heel spectaculair. Klein met een schattige kade, een ministrandje, een schattig kerkje en mooie houten huisjes. We hadden ook maar 45 minuten om hier rond te lopen toen gingen we weer terug met de boot drie uur lang. De terugweg was iets minder spectaculair, we hadden alles al gezien en iedereen was moe van de lange dag. Het was gelukkig wel mooi weer, de heenweg waaide het flink en was het dus best koud, maar nu konden we lekker buiten zitten en kletsen. Een geslaagd tochtje dus met weer meer reden dat Noorwegen een van de mooiste landen ter wereld is!

Zaterdagavond besloot ik om maar lekker thuis te blijven, helemaal uitgeput van de lange studeerweek, de korte nacht met het Noorderlicht en de lange dag op de boot. Bovendien wilde ik vandaag flink studeren (dat is gelukt hoor!). Net heb ik weer een gezellig diner gehad met Monika, haar vriendinnen Greta en Julia, en Jo en inmiddels ben ik foto's aan het sorteren, nog even skypen en dan lekker op tijd naar bed om fris aan een nieuwe week te beginnen.

Tot snel allemaal,

Liefs

1. Jack:
    13 september 2015
    Wat een bofkont ben je toch, met die prachtige uitjes!

groetjes,
    Jack
  2. Familie Janssen:
    14 september 2015
    Ik word gewoon jaloers van je verslagen. Wat een prachtig land en geweldig dat je het noorderlicht ook echt te zien hebt gekregen.
  3. Jack:
    17 september 2015
    Wat betreft de Aurora: ik denk dat de camera de ware kleur vastlegt, maar dat je ogen de kleur vervagen door te weinig licht. In het donker gaan je ogen meer over naar zwart-wit kijken.