Studeren met rendieren

8 september 2015 - Bergen, Noorwegen

Lieve allemaal,

Weer een week voorbij, de tijd vliegt echt heel snel voorbij hier! Ik ben nog steeds erg druk met studie: maandag tot en met vrijdag van 9 tot 5 opdrachten maken en colleges volgen! Het is gelukkig heel interessant, al zijn de opdrachten soms erg frustrerend. Zo moesten we afgelopen week een computermodel maken waarin we - heel Noors - Rendieren en hun voedselbron moesten simuleren om ze naast elkaar duurzaam te laten groeien. Na meer dan zes uur ruziën met mijn laptop en eindeloos vergelijken met mijn medestudenten bleek dat alles wél werkte als ik het programma opnieuw opstartte en een ander icoontje koos.

Gelukkig had mijn weekje ook nog een sociaal programma, niet alleen maar studeren! Maandag avond ben ik naar Miriam gegaan met Monika, een vriendin die bij haar op bezoek was, Jo en Jonas om nog een keer van de mooie zonsondergang te genieten. Je merkt heel goed dat de dagen korter worden, de zon verdwijnt inmiddels achter een flinke heuvel! Dinsdag na college hebben we met zijn allen de verjaardag van Valerio gevierd. Op zijn Nederlands, met taart en koffie en gezellig kletsen in een kringetje. Donderdag heb ik met wat Nederlanders gebbq't en voetbal gekeken en vrijdag was het weer weekend!

Omdat we zo hard aan onze opdracht hadden gewerkt én omdat we gefrustreerd waren over de rendieren besloten Jo en ik op het Bergen Foodfestival op zoek te gaan naar rendierburgers. Die hadden we uiteindelijk niet gevonden, maar wel een andere heerlijke hamburger: mijn eerste fatsoenlijke stukje vlees in een maand tijd! Daarna gingen we door naar het bierfestival. Aangezien we hier zaterdag als vrijwilliger gingen werken (in ruil voor gratis eten en een gratis feest na afloop) wilden we vast even sfeer (en bier) proeven. Echt ontzettend leuk, allemaal lokale kleine brouwers en eindelijk wat anders dan het goedkope (maar nog steeds veel te dure) bier-uit-blik. Terwijl we ons laatste proefglaasje opdronken begon er weer een prachtige Bergense regenbui. Schuilend onder een gebouw heeft een Noor Jo's paraplu nog gekocht voor 50 NOKs (5.50 €, dus flinke winst!). Daarna zijn nog naar Monika gegaan waar een aantal studiegenoten gezellig samen zaten nadat ze tot 8 uur aan de assignment hadden gewerkt.

Zaterdag gingen Jo en ik dus werken bij het bierfestival. We kwamen binnen en werden warm onthaald met koffie, brownies, heerlijk brood met kaas en vlees (wat een luxe!) en kregen onze taken voor die dag. Nadat ik eerst 1,5 uur lang de nooduitgang had bewaakt werd ik gewisseld met een Noorse vrouw die het te koud vond om festivalbandjes te verkopen. Na 3 uur lang 'Ledi Kassa' roepen (ofzoiets, in ieder geval dat mijn kassa vrij was) en heel vaak vertellen dat ik geen Noors sprak werd ik gelukkig afgelost, want het was inmiddels behoorlijk koud in de wind. Na opgewarmd te zijn met wat soep en koffie ben ik weer naar buiten gegaan en gaan helpen met kaartjes, glazen opruimen en nog allerlei andere werkzaamheden. Om 8 uur waren we eindelijk klaar en was het tijd voor het vrijwilligersfeest. Alle brouwers hadden hun aangespannen vaten gedoneerd voor het feest, dus meer dan 50 verschillende soorten bier. Helaas was de muziek bagger, waren er niet genoeg zitplaatsen en was ik eerlijk gezegd kapot na zo'n lange dag, dus ben ik rond 12 uur lekker naar huis gegaan.

Zondag was weer een relax dagje, lekker uitslapen, kamer opruimen en een heel klein beetje studeren. Zondagavond was het uiteraard weer tijd voor filmavond. Na eerst verdwaald te zijn op weg naar Sebastiaan's huis hebben we heerlijke lasagna gegeten, een mooie film gekeken en lag ik uiteindelijk om 1 uur weer in bed.

De colleges van de week zijn inmiddels weer van start en het werken aan de assignment is weer begonnen. Gelukkig nog niks over rendieren gezien!

Ik zal van de week nog wat foto's uploaden voor jullie!

Tot snel, liefs!