Bezoek!

19 april 2016 - Palermo, Italië

Lieve allemaal,

Jeetje, wat vliegt de tijd toch weer! Ik ben inmiddels al bijna twee maanden in het heerlijke Italië, heb mijn eerste vak afgerond en ben al halverwege het tweede, loop ineens gigantisch achter met mijn verslagjes en heb er al twee heerlijke vakantieweekendjes opzitten met mijn bezoek.

De 'gewone' bezoekloze dagen vliegen voorbij met colleges en studeren, van het heerlijke zonnetje genieten op mijn balkon of soms op het strand en heerlijk door de stad slenteren op zoek naar de leuke plekjes, het lekkerste ijs en het leukste restaurantje. Maar goed ook; dan kan ik mijn bezoek tenminste fatsoenlijk rondleiden.

Vorige week was Ralph een weekendje hier. Na vrijdag zo'n beetje door mijn acht uur durende college gestuiterd te zijn van enthousiasme en daarna als een malle nog even gepoetst te hebben en boodschappen gedaan was het éíndelijk weer zo ver om heerlijk te knuffelen samen. Ik was zo blij om hem weer te zien! Nadat we de koffer even hadden geparkeerd in mijn kamer zijn we heerlijk Aperitivo gaan eten en flink bijkletsen. Gaat live toch heel wat beter dan over skype! Zaterdag ochtend regende het, dus hebben we lekker uitgeslapen, rustig ontbeten en daarna lekker door de stad gewandeld terwijl het zonnetje langzaam doorbrak. Met tussendoor wat Palermo-streetfood (Arancine, Panelle) en een heerlijk ijsje zijn we ook weer lekker laat gaan uiteten. Zondag was het weer droog en zonnig, dus zijn we lekker naar Mondello gewandeld, even uit de stad en de heerlijke natuur in. Na nog even te hebben genoten van een lekker ijsje op het strand en nadat Ralph had ontdekt dat het water toch nog wel koud was voor pootjebaden zijn we met de bus naar huis gegaan om vervolgens bij - volgens wat Italiaanse vrienden - het beste pizzarestaurant van het centrum te gaan eten. Echt heerlijke pizza, en maar goed dat we op tijd waren want er stond al snel een rij buiten van 30 mensen. 's Avonds hebben we nog heerlijk op mijn balkon gezeten met een wijntje (en een dikke trui). Maandag ging Ralph aan het eind van de middag alweer naar huis, helaas, dus zijn we lekker in de stad gebleven om nog wat foto's te maken en langs de haven af te lopen. Nog een laatste heerlijke pastalunch en toen was het alweer tijd om te gaan... Ik moet wel zeggen, het afscheid viel me behoorlijk zwaar... Maar gelukkig had ik iets om naar uit te kijken, mijn lieve vriendinnetjes uit Nijmegen kwamen op bezoek!

Britt, Manou en Michelle kwamen ook vrijdag avond aan, en na eerst weer een college-poets- en boodschappen-marathon konden we weer even heerlijk knoevelen. Ook wij gingen met zijn vieren heerlijke Aperitivo eten en drinken, met uiteraard nog een paar extra wijntjes voor het bijkletsen. Zaterdag zijn we lekker door de stad geslenterd, en een beetje van terrasje naar terrasje gehopt bij de haven en op leuke pleintjes. Na twee maanden vind ik de toeristische route nog steeds niet vervelen! Na ons even thuis te hebben opgefrist waren we door mijn huisbaas - die een wijnbar in deze straat heeft geopend - uitgenodigd voor een glaasje wijn (om vervolgens alsnog een paar dure glazen wijn te drinken) en daarna gingen we heerlijk eten in een ontzettend populair Siciliaans restaurant. Hoewel we gereserveerd hadden moesten we alsnog even wachten, samen met nog minstens twintig anderen, maar om dat te compenseren kwamen ze wel wat hapjes en Prosecco brengen, erg netjes. Na echt heerlijke gegeten te hebben met o.a. een pasta met inktvisinkt, een pasta met zeevruchten en heerlijke Canoli als toetje kwamen Chris, Jorge en Oscar ons ophalen om op stap te gaan. Flink gedanst en gelachen, en daarna veel te laat in bed!

Zondag hebben we dus eerst maar even uitgeslapen, om vervolgens lekker onze korte broeken/jurkjes aan te doen om de trein naar Cefalù te pakken, een heel schattig stadje op een uurtje van Palermo. Daar hebben we een beetje rondgeslenterd en rondgekeken, een heerlijke pizza geluncht met uitzicht op zee en nog een paar uur aan het strand gelegen om van het prachtige weer (28 graden, volle zon...) te genieten. Na nog een lekker ijsje en een flinke fles water hebben we de trein weer teruggepakt naar Palermo. Hoewel we erg enthousiaste plannen hadden om weer ergens Aperitivo te gaan eten/drinken waren we naar een wijntje op mijn balkon allemaal ineens helemaal uitgeput, dus zijn we lekker op tijd gaan slapen om maandag nog wat leuks te kunnen doen. Om half 12 zaten we uiteindelijk op het strand aan een lekkere cappuccino met daarna alweer een ijsje. Na een goed uur heerlijk onderuit waren we het liggen toch wel moe, en het was niet zo warm als we hadden gedacht. Terug met de bus dan maar, om thuis even te douchen en koffers te pakken en nog te genieten van een heerlijke lunch in hetzelfde restaurantje als zaterdag. Na nog snel wat kaarten te hebben gekocht heb ik de meiden naar de bus gebracht, dus nu is het ineens weer stil op mijn kamer. Maar goed ook eigenlijk, mijn college begint zo weer en ik moet flink studeren deze week om volgende week een hele week bezoek en dus 'vakantie' te hebben met papa, mama en Suzanne...

Jullie lezen het al, zwaar leven in Italië dus, haha! Ik heb het in ieder geval nog goed naar mijn zin hier, genietend van La Dolce Vita...