Weekendje Oslo

12 oktober 2015 - Oslo, Noorwegen

Lieve allemaal,

Tijd voor weer een verslagje waarin ik wél wat heb meegemaakt! Sinds vanmorgen 6.50 ben ik weer in Bergen, na een heel gezellig weekendje in Oslo te hebben gehad met Monika!

Maar laten we bij het begin beginnen, mijn weekje was relatief heel rustig. Mijn professor heeft vakantie tot en met vandaag, dus hadden we 'slechts' een assignment deze week en donderdag een experiment waardoor we vrijdag vrij waren, hoera! Na maandag, dinsdag en woensdag flink te hebben doorgewerkt had ik mijn assignment ook lekker op tijd af, dus kon ik wat tijd steken in het voorbereiden van mijn weekendje weg, een mooie wandeling op Fløyen genieten van het heerlijke weer! Wat nou, regenachtigste stad van Europa, daar is deze week absoluut niks van te merken!

Donderdag hadden we dus een experiment: The Beer Game (waar naar Noorse principes helaas géén alcohol bij betrokken was). Met drie anderen moesten we de bestellingen en leveringen van vier subbedrijven in bierdistributie naspelen. Zonder te praten en alleen met het aantal bestellingen doorschuiven moesten we genoeg zien te leveren. Met dit spel konden we zien hoe vertragingen in productlevering tot overschotten of tekorten leiden. Het was erg grappig om te zien dat ondanks onze motivatie om het goed te doen toch een systeem creëerden waarin ondanks een consumentenvraag van slechts 8 bestellingen per week de productie van de fabriek op zijn hoogst 400 'biertjes' was! Deze week gaan we dat model ook nabouwen, ik zal aan het einde van de week wel een foto posten met mijn spaghettimodel (zoveel lijntjes en pijltjes krijgt het ben ik bang!).

Vrijdagnacht zouden Monika en ik naar Oslo vertrekken, dus vrijdag overdag een rustig dagje om tassen in te pakken, een beetje te studeren en thee te drinken met Jo, Miriam en Monika. Ook kregen we onze tentamens terug, gehaald! :D

Zaterdag ochtend om half 7 kwamen we aan in Oslo. Geradbraakt door een zware nacht in de trein met veel licht, weinig slaapruimte en dus behoorlijk stijf. Na eerst een grote kop koffie te hebben gedronken op het station vertrokken we in een nog donkere stad naar ons AirBnb (slapen bij mensen thuis, dus goedkoper dan een hostel!). Nadat we onze spullen daar hadden geïnstalleerd zijn we Oslo gaan verkennen. Na eerst nog een lekkere cappuccino op het dak van het Opera House om van de skyline te genieten wilden we beginnen met een tour door het parlement. Om onbekende reden ging dat helaas niet door, dus zijn we door de stad gelopen richting het paleis (waar per 1 oktober helaas ook geen rondleidingen waren), het nobelprijsmuseum en vervolgens een ferry naar Bygdøy, een schiereiland van Oslo waar de meeste museums zijn (en aan de omgeving te zien ook de rijke mensen, wat een huizen!). Eerst gingen we naar het Vikingschipmuseum, leuk dat ze oude Vikingboten hadden maar verder niet bijzonder. Daarna naar onze favoriet: het Frammuseum, een museum over poolexpedities waar we ook in de boot konden die zowel naar de Noord- als Zuidpool is gevaren.

Na een traditionele Noorse hotdog (niks bijzonders aan, maar ze verkopen ze overal en ze zijn niet zo duur) hebben we de bus teruggepakt naar de stad om naar het Vigelandspark te gaan, een gigantisch park vol met beelden. Het mooie weer, het prachtige park en alle herfstkleuren, echt fantastisch! Na even wat boodschappen hebben gedaan en wat gegeten te hebben waren we om 8 uur terug bij 'ons' appartementje, waar we even op bed wilden gaan liggen. Maar moe als we waren na het vele wandelen en de lange/korte nacht in de trein zijn we hier niet meer uit gekomen.

Zondag om half 11, na lekker ontbeten en gedoucht te hebben stapten we weer terug in de bus naar Bygdøy, we wilden graag nog naar het Folkemuseet (volksmuseum), een openluchtmuseum waar ze een oude Staafkerk hadden, maar ook heel schattige 'dorpjes' hoe de Noren woonden door de tijd heen. Heel erg leuk, en omdat we zo vroeg waren niet druk. Daarna zijn we terug naar het centrum gegaan om onze museumtour voort te zetten. Eerst bij de National Gallery, waar schilderijen van Noorse kunstenaars hingen (o.a. Munch en Dahl, voor de kunstkenners) samen met de schilders die de Noorse kunst inspireerden, en niet de minsten! Picasso, Monet, Manet, El Greco, Renoir, Cézanne (zelfs ik kende de namen en schilderijen!). Daarna gingen we door naar het Design Museum, waar de helft ontzettend leuk was (grafisch ontwerp van alledaagse dingen) en de andere helft vreselijk (Rococo stoelen en een hele verdieping toegewijd aan glaswerk). Daarna waren we echt een beetje klaar met museums en was het tijd voor koffie. Vervolgens zijn we terug gelopen naar het AirBnb om onze spullen op te halen, zijn we nog ergens gaan eten, genoten van de Oslo Skyline 's avonds vanaf het Opera House en terug met de trein naar Bergen.

Het was echt heerlijk om een weekendje een andere omgeving te hebben dan Bergen, al is het ook leuk om weer terug te zijn. De herfst is echt aan het doorzetten nu, dus de heuvels beginnen van groen langzaam in bruin en oranje te veranderen. Ik ben van plan deze week nog een keer lekker te gaan wandelen, dus dan volgen de foto's daarvan!

Tot snel!

Liefs, Emmy